HUPS! Tämä on jo mennyt tapahtuma, mutta löydät vuoden 2022 Viestinnän tulevaisuus -seminaarin täältä.
****
Yhteisöllisyydestä puhutaan enemmän kuin koskaan.
Ihmiset kaipaavat sosiaalisia kontakteja ja tukea, "livekohtaamisia" sekä haluavat olla osa brändien ympärille muodostuvia yhteisöjä. Osallistaminen ja yhteisöllisyys taas korostuvat organisaatioiden ja brändien sisäisessä sekä ulkoisessa viestinnässä.
Samaan aikaan eri yhteisöjen väliset kuilut kasvavat keskustelukulttuurin kärjistyessä.
Yksi asia on kuitenkin varmaa:
"Yhteisöllisyys, yhteisöt ja yhteisöllinen elämä ovat välttämättömiä ihmisen olemassaololle ja toiminnalle." –Sitra
Miten yhteisöllisyyttä rakennetaan koronan rikki repimissä yhteisöissä ja uudessa hybridielämässä? Miten työyhteisöt pidetään kasassa, kun etätyöskentely ja itseohjautuminen yleistyvät? Miten ihmisiä saadaan osallistettua osaksi brändiyhteisöjä? Onko brändien edes kannattavaa luoda yhteisöllisyyttä?
Näihin kysymyksiin kuulemme vastauksen vuoden 2021 Viestinnän tulevaisuus -seminaarissa!
Mitä?
Viestinnän tulevaisuus -seminaari järjestetään 8.12.2021 hybridinä. Vuoden 2021 teemana on yhteisöllisyys.
Tervetuloa mukaan etänä tai paikan päälle Sofia Helsinkiin senaatintorin kupeeseen. Paikan päälle mahtuu tämän hetken tietojen mukaan 120 henkilöä. Tarvittaessa muutamme osallistujamäärää illmoittautumisjärjestyksen mukaisesti.
Ilmoittaudu nyt mukaan tämän sivun alalaidasta ja verkostoidu muiden viestijöiden kanssa virtuaalisesti tai livenä paikanpäällä!
Aika
Seminaari järjestetään keskiviikkona 8.12.2021
- Livetapahtuma klo 15.45–20.00
- Striimi klo 16.15-18.15
Paikka
Tapahtuma järjestetään hybridinä. Tervetuloa mukaan etänä tietokoneeltasi tai paikanpäälle Sofia Helsingin Sonckin Saliin senaatintorin varrelle (sisäänkäynti Sofiankatu 4 C).
Lue lisää Brellasta, digitaalisesta tapahtuma-alustasta, tämän sivun alalaidasta.
Ohjelma
15.45 Sonckin Salin ovet aukeavat
16.15 Striimi alkaa
16.30 Timo Ritakallio, pääjohtaja, OP Ryhmä: Tulevaisuuden työkulttuuri: Johtajuus itseohjautuvassa työyhteisössä
17.00 Leena Mikkola, Tampereen yliopiston apulaisprofessori: Mistä puhumme, kun puhumme yhteisöllisyydestä?
17.30 Keskustelupaneeli: Brändit yhteisöllisyyden rakentajina – uhka vai mahdollisuus?
- Poliisihallituksen viestintäpäällikkö Marko Luotonen
- Helsinki Pride -yhteisön puheenjohtaja sekä Talous ja nuoret TATin viestintäjohtaja Panu Mäenpää
- Sosiaalisen median vaikuttaja ja sisällöntuottaja Miisa Rotola-Pukkila (Mmiisas)
- Hartwall Original Long Drinkin kategoriamarkkinointijohtaja Eeva Ignatius
18.15 Striimi päättyy ja verkostoituminen Sofia Helsingin Sockin salissa ja Brella-alustalla alkaa. Tarjolla myös pientä purtavaa.
20.00 Sonckin Salin ovet sulkeutuvat
Ilmoittautuminen
Ilmoittaudu mukaan vuoden 2021 Viestinnän tulevaisuus -seminaariin tämän sivun loppuosasta.
Voit ilmoittautua mukaan livetapahtumaan (max. 120 osallistujaa) tai etäosallistujaksi. Livetapahtuman jonotuslistalle ilmoittautuneille lähtetään automaattisesti linkki etäosallistumiseen, mikäli paikka livetilaisuuteen ei jonotuslistalta aukea.
Etäosallistujien määrää ei ole rajoitettu. Jos olet ilmoittautunut paikan päälle ja et pääsekään paikalle, peruutathan paikkasi. Myös lipputyypin vaihtaminen onnistuu.
Seminaari on maksuton Viestin jäsenille. Muille kuin jäsenille seminaari maksaa 240 € + alv. 24% (live) tai 190 € + alv. 24% (striimi).
Seminaari myös tallennetaan ja tallenne jaetaan kaikille tapahtumaan ilmoittautuneille.
Puhujat
Timo Ritakallio
Pääjohtaja, OP Ryhmä
Timo Ritakallio on finanssialalla menestyksekkään uran tehnyt johtaja, joka on toiminut OP Ryhmän pääjohtajana keväästä 2018 lähtien.
Ritakallio on ansioitunut johtamisen ja yritysten strategian tuntija. Hänen väitöskirjansa Shaping Elements While Maintaining Fit (2016) käsittelee Euroopan suurimpien pankkien strategioita. Väitöstutkimus osoittaa, että yhteistä menestyneimmille pankeille on strateginen johdonmukaisuus ja strategian eri elementtien yhteensopivuus. Hän on myös kirjoittanut strategiakirjan Elävä strategia (2018) yhdessä Timo O. Vuoren kanssa. Kirjan pääsanoma on, että nykyisessä nopeasti muuttuvassa ympäristössä strategian on elettävä ajassa, ja että yritysten on kyettävä jatkuvasti arvioimaan ja kyseenalaistamaan strategian pohjana käyttämiään perusoletuksia.
Ritakallio on tunnettu myös hyvinvoinnin puolestapuhujana, ja hän osoittaa omalla esimerkillään, miten kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista huolehtiminen auttaa saavuttamaan tavoitteita myös työelämässä.
Ritakallio avaa puheenvuorossaan, miten tulevaisuuden työyhteisöt pidetään kassassa itseohjautuvuuden ja etätyöskentelyn kasvaessa.
Leena Mikkola
FT, dosentti, apulaisprofessori, Tampereen yliopisto
Leena Mikkola on vuorovaikutuksen rautainen asiantuntija, jolla on useiden vuosien mittainen kokemus viestinnän ja vuorovaikutuksen tutkimuksesta. Hän on työyhteisö- ja johtamisviestinnän dosentti.
Mikkolaa motivoi erityisesti yhteistyön ymmärtäminen.
– Meidän pitää pystyä yhteistyöhön, vaikkei se kaikkien kanssa tuntuisi helpolta ja luontevalta, Mikkola kertoo Tampereen yliopiston esittelyvideossa.
Mikkola tunnetaan monien viestinnän asiantuntijoiden oppiäitinä, mutta myös toisena Workplace Communication (2020) teoksen toimittajana. Hänen innostavasta ja vakuuttavasta puhetyylistä olemme päässeet nauttimaan myös hiljattain Tiedotusosasto-podcastissa.
Viestinnän tulevaisuus -seminaarin toisessa keynote-puheenvuorossa kuulemme vuorovaikutuksen näkökulmasta vastauksen kysymykseen ”mistä puhumme, kun puhumme yhteisöllisyydestä”.
Panelistit
Marko Luotonen
Viestintäpäällikkö, Poliisihallitus
Viestinnän kenttä muuttuu jatkuvasti, mutta miten viranomaisviestintä muuttuu mukana? Sisäisen turvallisuuden uhkat ovat yhteisöllisyyden vastavoimat, eli syrjäytyminen ja eriarvoistuminen. Maailman muutosten keskellä ratkaisujen löytäminen edellyttääkin, että mikään organisaatio ei laiminlyö yhteisöllisyyttä, missään viestintäkanavassa. Poliisilla on jopa 200 sosiaalisen median profiilia ja noin 1,4 milj. seuraajaa yhteisössään, joissa rakennetaan turvallisuuden tunnetta ja luottamusta viranomaisiin.
Saamme paneelikeskusteluun mukaan Marko Luotosen, joka vastaa Poliisihallituksen viestinnästä.
Panu Mäenpää
Puheenjohtaja, Helsinki Pride -yhteisö
Lisäksi viestintäjohtaja, Talous ja nuoret TAT
Tänä vuonna 30. vuotta täyttävät Helsinki Pride -yhteisö on tunnettu sitä ympäröivästä yhteisöllisyydestään ja tässä yhteisössä todella tiedetään yhtä jos toista yhteisöllisyyden rakentamisesta. Helsinki Pride -yhteisön puheenjohtaja Panu Mäenpää on keskittynyt urallaan strategiseen suunnitteluun, toteutukseen ja kampanjointiin ja haluaa vahvistaa yhteisöllisyyden tunnetta jokaisella sanalla, asenteella ja teolla. Panu Mäenpää on todellinen muutoksen tekijä.
Kuulemme paneelissa myös Helsinki Pride -yhteisön puheenjohtajana tunnetun Panu Mäenpään ajatuksia brändeistä yhteisöllisyyden rakentajina.
Miisa Rotola-Pukkila
Sosiaalisen median vaikuttaja ja sisällöntuottaja
Miisa Rotola-Pukkila, tunnetummin Mmiisas, on Suomen menestynein vaikuttaja. 26-vuotias valovoimainen Mmiisas aloitti Youtube-videoiden tekemisen vuonna 2013 lapsuudenkodissaan Keuruulla.
Mmiisas on yksi seuratuimmista sosiaalisen median vaikuttajista ja sisällöntuottajista Suomessa; hänellä on 388 tuhatta tilaajaa YouTubessa sekä yli 440 tuhatta seuraajaa Instagramissa. Meltwaterin selvityksessä hänet valittiin Suomen vaikuttavimmaksi vaikuttajaksi vuonna 2019.
Rotola-Pukkilan juuri julkaistussa tutkimusartikkelissa ''Ystävyyttä vai illuusiota? Parasosiaalisen suhteen näkyminen seuraajien viesteissä sosiaalisen median vaikuttajalle'' käsitellään ystävyyden tunnetta ja yhteisön rakentumista vaikuttajan ympärille sosiaalisessa mediassa. Lisäksi Rotola-Pukkila on kirjoittanut puheviestinnän pro gradu-tutkielmansa samasta aiheesta käsitellen vuorovaikutussuhdetta sosiaalisen median vaikuttajan ja seuraajien välillä.
Saamme yhdeksi panelistiksemme Miisa Rotola-Pukkilan, jolla on jopa satojen tuhansien seuraajien yhteisö sosiaalisessa mediassa.
Eeva Ignatius
Kategoriamarkkinointijohtaja, lonkerot ja siiderit, Hartwall
Eeva Ignatius on visionäärinen markkinoija, jonka erityisosaamista on integroitujen monikanavaisten kampanjoiden rakentaminen.
Ignatius on johtanut palkitun Hartwall Original Long Drinkin Vuoden harmain päivä -kampanjaa, jonka opeista pääsemme kuulemaan myös Viestinnän tulevaisuus -seminaarin paneelissa. Tämä kampanja on markkinointiviestinnän ja yhteisöllisyyden luomisen taidonnäyte – se innosti jo ensimmäisenä vuonna 200 000 suomalaista nostamaan harmaan maljan harmaalle kansallissäälle.
Kuulemme paneelissa satoja tuhansia suomalaisia yhdistäneestä Hartwall Original Long Drinkin Vuoden harmain päivä -kampanjasta, jota on johtanut neljäs panelistiminne, Eeva Ignatius.
Juontaja
Rosa Kettumäki
Rosa Kettumäki on Ylen toimittaja ja juontaja. Hän on työskennellyt mm. A-studiossa, Ylen aamussa ja Perjantai-ohjelmassa. Parhaillaan hän kehittää uusia tapoja tehdä videojournalismia Yle Uutiset Recissä.
Keskustele kanssamme
Twitterissä LinkedInissä Viestin jäsenten Facebook-ryhmässä
#viestinnäntulevaisuus
Kohtaa, verkostoidu ja inspiroidu
Viestinnän tulevaisuus -seminaarissa kohtaat alasi kiinnostavimmat henkilöt ja luot merkityksellisiä suhteita. Tänä vuonna teemme yhteistyötä Brellan kanssa, joka tarjoaa seminaarille alustan merkittäville kohtaamisille myös verkon välityksellä!
Brella on digitaalinen tapahtuma-alusta, jolla voit laajentaa näkemyksiäsi ja jakaa ajatuksiasi muiden osallistujien kanssa helposti ja vaivattomasti. Verkostoituminen on tehty helpoksi myös etäosallistujille 1 to 1 tapaamisten kautta, joiden avulla uusien ihmisten tapaaminen helpottuu. Voit suunnitella etukäteen tapahtumapäivään tapaamisia muiden osallistujien kanssa ja tarvittaessa siirtää ne myös henkilökohtaiseen kalenteriisi.
Joko olet mukana?
Tämä seminaari on avoin ja maksuton kaikille Viesti ry:n jäsenille. Muille kuin Viestin jäsenille tapahtuma on maksullinen. Lippu livetapahtumaan maksaa 240 e +alv. 24%. Striimilippu maksaa 190€ + alv 24%.
Pääset ilmoittautumaan webinaariin tämän sivun alalaidasta. Ilmoittautuminen päättyy päivä ennen tapahtumaa, 7.12. klo 9.00.
Koronapassi käytössä Viestinnän tulevaisuus -seminaarissa
Viestinnän tulevaisuus -seminaarin tapahtumapaikan, Sofia Helsingin tiloissa on käytössä koronapassi, joka tarkastetaan kaikilta osallistujilta tiloihin saapuessa. Valitettavasti ilman koronapassia tapahtumaan ei pääse osallistumaan paikan päälle, mutta osallistumisen voi halutessaan vaihtaa myös etäosallistumiseksi. Voit vaihtaa lippusi peruuttamalla paikan päälle osallistumisen ja ilmoittautumalla uudelleen etäosallistujaksi tämän sivun alalaidasta
Sofia Helsinki ja Viesti ry noudattavat viranomaisten suosituksia ja ohjeistuksia koronapassin suhteen.
Otathan meihin yhteyttä, jos asiasta herää kysyttävää.
Mikä on koronapassi?
Koronapassina toimii EU:n koronatodistus, jonka saa ladattua Omakannasta tai tarvittaessa myös terveydenhuollosta. Koronapassilla tarkoitetaan Omakannasta ladattavaa todistusta koronarokotuksista, todistusta tuoreesta negatiivisesta koronatestituloksesta tai todistusta sairastetusta koronasta.
Sofia Helsingin henkilökunta lukee koronapassin mobiililaitteella, johon on ladattu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen hyväksymä Koronatodistuksen lukija -sovellus. Koronatodistuksen lukija ei kerää tai tallenna todistusten tietoja. Sofia Helsinki ei rekisteröi, tallenna tai käsittele näitä tietoja muussa käyttötarkoituksessa. Jos todistuksen tarkistaminen Koronatodistuksen lukija -sovelluksella ei ole teknisistä syistä mahdollista, todistuksen voimassaolon voi tarkistaa myös ilman sähköistä lukijaohjelmaa.
Viesti ry toimii vastuullisesti ja viranomaisten ohjeiden mukaisesti myös Viestinnän tulevaisuus -seminaarin kohdalla. Seuraamme aktiivisesti tilannetta ja toteutamme tilaisuuden viranomaissuositusten mukaan. Pidätämme oikeudet muutoksiin.